Economis-t

            Bunul: reprezintă orice element creat de om sau de natură apt să satisfacă o nevoie umană de consum personal sau productiv, datorită proprietatilor pe care le posedă.
          Marfa: reprezintă un produs al muncii omeneşti care satisface o nevoie şi este destinat schimbului prin procesul de vânzare,cumpărare pe piaţă.            
                 1)mărfuri normale: având o calitate unică cu diferite trepte şi clase de calitate în majoritate pe piaţă.            
                 2)mărfuri declasate: care deşi sunt apte de consum prezintă diferite defecte de formă
                 3)mărfuri degradate: mărfuri improprii consumului

          Mergeologia: reprezintă stiinta mărfurilor.

          Serviciile: reprezintă rezultatele generate pentru satisfacerea necesităţii clienţilor de activităţile realizate la inferfaţa dintre furnizor şi client, precum şi de activităţile interne ale firmei.

          Proprietăţile: reprezintă acele trăsaturi sau însusiri ale unui produs care îl particularizează în raport cu alte produse si îi conferă capacitatea de a satisface anumite trebuinte umane.

          Caracteristicile: reprezintă acele însuşiri, proprietăţi cele mai importante ale unui produs cele care definesc bunul respectiv şi prin care se evaluează la un moment dat gradul de satisfacţie a clienţilor.
                ~caracteristici  tehnico-funcţionale
                ~caracteristici estetice
                ~caracteristici ergonomice
                ~caracteristici ecologice
          Inocuitatea produsului (alimentar): reprezintă proprietatea acestuia de a fi apt pentru consumul uman datorita lipsei substanţei chimice dăunatoare.

          Produsul: conform standardului SR,EN,ISO 9000:2001definim produsul ca fiind rezultatul al unui proces, adica al unui ansamblu de activităţi corelate sau în interacţiune care transformă intrările în iesiri.
         Conform acestui standard există 4 categorii de produse:
                  1)servicii  2)software 3)hardware 4) materiale procesate
         
          Calitatea: conform standardului SR,EN,ISO 9000:2001definim claitatea ca fiind "gradul în care un set de caracteristici inerente îndeplinesc cerinţele".

          Sortimentul de produse:  reprezintă multimea mărfurilor realizate sau comercializate de o anumită organizaţie în scopul satisfacerii cererii unui anumit segment de consumatori şi care asigură o activitate rentabilă.
             a)sortimentul industrial: se defineşte ca oferta intreprinderii producatoare sau a unei ramuri industriale.
             b)sortimenul comercial: reprezintă mărfurile ce se desfac într-un loc de vanzare, magazin sau intreprindere comercială.
           

         

        Clasificarea merceologică a mărfurilor alimentare:

       a)    sector sau familia ( produse cu caracteristici similare ) alimentare sau nealimentare

       b)    grupa ( o parte din sector)

       c)     subgrupa (o parte a grupei )

       d)    articolul (se deosebeste de un alt articol printr-o serie de proprietati)

       e)    sortul (se deosebeste printr-o singura proprietate)

Categories:

Leave a Reply