Bunul: reprezintă orice element creat de om sau de natură apt să satisfacă o nevoie umană de consum personal sau productiv, datorită proprietatilor pe care le posedă.
Marfa: reprezintă un produs al muncii omeneşti care satisface o nevoie şi este destinat schimbului prin procesul de vânzare,cumpărare pe piaţă.
1)mărfuri normale: având o calitate unică cu diferite trepte şi clase de calitate în majoritate pe piaţă.
2)mărfuri declasate: care deşi sunt apte de consum prezintă diferite defecte de formă
3)mărfuri degradate: mărfuri improprii consumului
Marfa: reprezintă un produs al muncii omeneşti care satisface o nevoie şi este destinat schimbului prin procesul de vânzare,cumpărare pe piaţă.
1)mărfuri normale: având o calitate unică cu diferite trepte şi clase de calitate în majoritate pe piaţă.
2)mărfuri declasate: care deşi sunt apte de consum prezintă diferite defecte de formă
3)mărfuri degradate: mărfuri improprii consumului
Mergeologia: reprezintă stiinta mărfurilor.
Serviciile: reprezintă rezultatele generate pentru satisfacerea necesităţii clienţilor de activităţile realizate la inferfaţa dintre furnizor şi client, precum şi de activităţile interne ale firmei.
Proprietăţile: reprezintă acele trăsaturi sau însusiri ale unui produs care îl particularizează în raport cu alte produse si îi conferă capacitatea de a satisface anumite trebuinte umane.
Caracteristicile: reprezintă acele însuşiri, proprietăţi cele mai importante ale unui produs cele care definesc bunul respectiv şi prin care se evaluează la un moment dat gradul de satisfacţie a clienţilor.
~caracteristici tehnico-funcţionale
~caracteristici estetice
~caracteristici ergonomice
~caracteristici ecologice
Inocuitatea produsului (alimentar): reprezintă proprietatea acestuia de a fi apt pentru consumul uman datorita lipsei substanţei chimice dăunatoare.
Produsul: conform standardului SR,EN,ISO 9000:2001definim produsul ca fiind rezultatul al unui proces, adica al unui ansamblu de activităţi corelate sau în interacţiune care transformă intrările în iesiri.
Conform acestui standard există 4 categorii de produse:
1)servicii 2)software 3)hardware 4) materiale procesate
Calitatea: conform standardului SR,EN,ISO 9000:2001definim claitatea ca fiind "gradul în care un set de caracteristici inerente îndeplinesc cerinţele".
Sortimentul de produse: reprezintă multimea mărfurilor realizate sau comercializate de o anumită organizaţie în scopul satisfacerii cererii unui anumit segment de consumatori şi care asigură o activitate rentabilă.
a)sortimentul industrial: se defineşte ca oferta intreprinderii producatoare sau a unei ramuri industriale.
b)sortimenul comercial: reprezintă mărfurile ce se desfac într-un loc de vanzare, magazin sau intreprindere comercială.
Clasificarea merceologică a mărfurilor alimentare:
a) sector sau familia ( produse cu caracteristici similare ) alimentare sau nealimentare
b) grupa ( o parte din sector)
c) subgrupa (o parte a grupei )
d) articolul (se deosebeste de un alt articol printr-o serie de proprietati)
e) sortul (se deosebeste printr-o singura proprietate)
Categories: